Zał. nr 9 do protokółu
9 sesji Rady Gminy
U C H W A Ł A N R IX/53/2003
Rady Gminy Piaski z dnia 9 września 2003 r.
w sprawie: procedury uchwalania budżetu gminy oraz rodzaju i szczegółowości
materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami) R a d a G m i n y
P i a s k i u c h w a l a, co następuje :
§ 1
OPRACOWANIE PROJEKTU BUDŻETU
Projekt budżetu opracowuje Wójt przy pomocy Urzędu gminy i kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Wójt zobowiązuje kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, i instytucje kultury do sporządzenia i przedłożenia wniosków budżetowych dotyczących sfinansowania ze środków budżetowych zadań wykonywanych przez te jednostki.
Do wniosków, o których mowa w ust. 1, kierownicy jednostek dołączają projekty planów finansowych obejmujących roczne dochody i wydatki według działu, rozdziału i paragrafu klasyfikacji budżetowej. Plany te sporządzane i przedkładane są Wójtowi do 15 października poprzedzającego rok budżetowy.
Wnioski radnych i mieszkańców w sprawie wprowadzania do budżetu gminy zadań kierowane są do Wójta w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
Podmioty nie zaliczone do sektora finansów publicznych, w tym stowarzyszenia i fundacje podejmujące się realizacji zadań z zakresu działania gminy, przedstawiają Wójtowi w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy ofertę wykonania zadania w sposób efektywny, oszczędny i terminowy, zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji.
W terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy Wójt ustala zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres rzeczowo - finansowy pomocy innym jednostkom samorządu terytorialnego.
Skarbnik gminy w terminie do 15 października roku poprzedzającego rok budżetowy opracuje prognozę wysokości dochodów gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawienie obligatoryjnych wydatków gminy w roku budżetowym wynikających z zaciągniętych zobowiązań, realizowanych obowiązkowych zadań gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami.
Na podstawie prognozy dochodów gminy i zestawienia obligatoryjnych wydatków gminy, o których mowa w ust., 6 oraz złożonych wniosków budżetowych Wójt opracowuje projekt budżetu gminy w formie projektu uchwały budżetowej uwzględniając zasady ustawy o finansach publicznych.
Wójt przedkłada Radzie Gminy projekt budżetu gminy wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
W terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy Wójt przesyła Regionalnej Izbie Obrachunkowej projekt budżetu celem zaopiniowania.
§ 2
Szczegółowość projektu i materiały towarzyszące projektowi budżetu gminy
Projekt budżetu składa się z projektu uchwały budżetowej oraz zestawień
tabelarycznych powiązanych z zapisami uchwały w zakresie:
dochodów budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów,
wydatków budżetu w podziale na działy, rozdziały i paragrafy klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem w szczególności:
wydatków bieżących w tym:
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatki na obsługę długu jednostki,
wydatków majątkowych.
źródło pokrycia deficytu budżetowego lub przeznaczenie nadwyżki budżetowej,
dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce,
kwoty dotacji podmiotowych udzielanych podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych na realizację zadań gminy,
dochody i wydatki związane z realizacją zadań realizowanych w drodze porozumień miedzy jednostkami samorządu terytorialnego (realizacja zadań powierzonych),
przychodów i rozchodów gminy,
upoważnienie dla Wójta do zaciągania długu oraz wpłat i zobowiązań w ciągu roku budżetowego ,
ustalenie maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta na pokrycie w ciągu roku niedoboru budżetowego.
dochody z tytułu wydania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizacje zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać również upoważnienie dla Wójta w sprawie:
dokonywania zmian w planie wydatków między rozdziałami i paragrafami w ramach działu klasyfikacji budżetowej za wyjątkiem dotacji i wydatków majątkowych,
samodzielnego zaciągania zobowiązań,
lokowania wolnych środków na rachunkach bankowych w innych bankach niż bank prowadzący obsługę budżetu gminy.
W projekcie budżetu mogą być tworzone:
rezerwy ogólne nie wyższe niż 1% wydatków budżetu gminy,
rezerwy celowe, których łączna suma nie może przekroczyć 5% wydatków budżetu gminy.
Do projektu budżetu Wójt gminy załącza również:
wykaz zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetu gminy,
odrębny plan dochodów i wydatków związany z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych gminie odrębnymi ustawami,
odrębny plan dochodów i wydatków związany z realizacja zadań realizowanych na podstawie zawartych porozumień z innymi jednostkami samorządu terytorialnego,
informacje o stanie mienia komunalnego zwierającą w szczegółowości nie mniejszej niż określa ustawa o finansach publicznych
§ 3
UCHWALANIE BUDŻETU GMINY
Przewodniczący Rady Gminy niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Wójta projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia gminy.
Komisje Rady w ciągu 14 dni po otrzymaniu materiałów przed wydaniem opinii odbywają posiedzenia, na których dokonują analizy projektu budżetu. Proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie komisje zobowiązane są do wskazania źródła jego finansowania.
Na żądanie Komisji Rady, Wójt przedstawia dodatkowe informacje i wyjaśnienia.
Przewodniczący Rady Gminy zwołuje sesję budżetową przed końcem roku poprzedzającego rok budżetowy lub w uzasadnionych przypadkach - w innym terminie umożliwiającym uchwalenie budżetu do dnia 31 marca roku budżetowego.
Porządek sesji budżetowej powinien zawierać w szczególności:
odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta,
odczytanie wniosków nie uwzględnionych w projekcie budżetu,
przedstawienie opinii komisji Rady Gminy,
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
5) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
głosowanie zgłoszonych poprawek i autopoprawek zgłoszonych przez wójta do projektu budżetu,
głosowanie.
§ 4
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Piaski.
§ 5
Traci moc uchwała Nr XII/66/99 Rady Gminy Piaski z dnia 28 października 1999r. w sprawie procedury uchwalania budżetu gminy Piaski oraz rodzaju szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 6
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodnicząca Rady Gminy
Irena Różalska
3