Do zadań Stanowiska ds. Wojska i Obrony Cywilnej należą sprawy:
w zakresie spraw obronnych:
- opracowanie i aktualizacja planu operacyjnego funkcjonowania gminy w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- organizacja szkolenia obronnego;
- realizacja zadań w ramach stałego dyżuru oraz realizacja przedsięwzięć w ramach przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym,
- organizacja i zabezpieczenie funkcjonowania stanowiska kierowania
- organizacja i kierowanie akcją kurierską.
w zakresie powszechnego obowiązku obrony:
- organizowanie kwalifikacji wojskowej,
- prowadzenie spraw dotyczących żołnierzy i ich rodzin,
- nakładanie świadczeń osobistych i rzeczowych na rzecz obrony,
- wykonywanie innych czynności związanych z powszechnym obowiązkiem obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami wojskowymi
w zakresie zarządzania kryzysowego:
- kierowanie działaniami związanymi z monitorowaniem, planowaniem, reagowaniem i usuwaniem skutków zagrożeń na terenie gminy,
- realizacja zadań z zakresu planowania cywilnego,
- zapewnienie funkcjonowania Gminnego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Gminnego Centrum Zarządzania Kryzysowego,
- opracowanie i nadzór nad systemem ostrzegania i alarmowania ludności
w zakresie obrony cywilnej:
- kierowanie oraz koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć obrony cywilnej,
- opracowywanie i opiniowanie planów obrony cywilnej,
- przygotowanie i zapewnienie działania systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania o zagrożeniach,
- przygotowywanie i organizowanie ewakuacji ludności oraz dób kultury i mienia na wypadek powstania masowego zagrożenia dla życia i zdrowia na znacznym obszarze,
w zakresie ochrony przeciwpożarowej:
- organizację bezpieczeństwa pożarowego:
- przygotowywanie propozycji dotacji dla OSP,
- zapewnienie ochotniczym strażom pożarnym środków, pomieszczeń i innych materiałów,
- współdziałanie z PSP i OSP celem realizacji zadań związanych z ochroną przeciwpożarową,
w zakresie dróg gminych:
- wykonywanie obowiązków zarządcy drogi wynikających z ustawy o drogach publicznych i innych ustaw,
- planowanie i realizacja zadań inwestycyjnych i remontowych w zakresie dróg i ulic,
- prowadzenie bieżącego utrzymania nawierzchni dróg i ulic, chodników i urządzeń zabezpieczających ruch,
- koordynacja robót w pasie drogowym,
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz na lokalizacje zjazdów z dróg i ulic,
- prowadzenie ewidencji dróg i ulic oraz obiektów mostowych,